کتابخانه‌هورامان؛یانه‌وکتێبووهه‌ورامانی
هه‌ورامان(ته‌خت-لهۆن-ژاوه‌رۆ-پژگیا) نویسه‌ر:هومایون محه‌مه‌دنژاد
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسنده کتاب «زنان کُرد» در گفتگو با کردپرس:
این کتاب، برآیند دغدغه هایم راجع به زنان کُرد است
سهیلا شهریاری می گوید: این کتاب، اثری است که از برآیند طبیعی دغدغه های شخصی- اجتماعی من راجع به زنان کرد متولد گردیده است.

کردپرس- سرویس فرهنگ و هنر- سهیلا شهریاری متولد شهر پاوه و بزرگ شده شهر کرمانشاه است او که دانش آموخته ی رشته جامعه شناسی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علامه طباطبایی است اقدام به نگارش کتابی پژوهشی با موضوع زنان کرد و با عنوان «زنان کُرد» کرده و در آن به ارائه «نظریه ایی مبنایی در باب زنان کُرد» پرداخته است.

کردپرس به بهانه انتشار این کتاب توسط نشر جامعه شناسان مصاحبه ای با وی ترتیب داده است که به شرح زیر است:

کردپرس- از چه زمانی نگارش کتاب «زنان کُرد» را آغاز کردید و کدام نشر وظیفه چاپ و انتشار آن را بر عهده گرفته است؟ و علاقه مندان چگونه می توانند کتاب را تهیه کنند؟

شهریاری- از سال 1390 به طور مشخص بر روی موضوع زنان کرد متمرکز گردیدم و برآیند این پژوهش و بررسی سرانجام در سال 1392 به ثمر نشست. در سال 1393 انتشارات جامعه شناسان عهده دار انتشار این کتاب گردید و نهایتاً در رفت و برگشت های وزارت ارشاد در نهایت در بهار 1394 به چاپ رسید. علاقه مندان می توانند از طریق خود بنده و یا از طریق نشر جامعه شناسان اقدام به تهیه ی کتاب نماید.

کردپرس- انگیزه و هدف شما از نوشتن این کتاب که گویا پایان نامه شما بوده که تبدیل به کتاب شده چه بوده است؟

شهریاری- شاید استفاده از واژه ی اهداف، دقیق تر باشد. این کتاب، اثری است که از برآیند طبیعی دغدغه های شخصی- اجتماعی من راجع به زنان کرد متولد گردیده.

یکی از اهداف من در این پژوهش به دست دادن تحلیلی جامع راجع به زنان کرد از منظر خودشان می باشد نه از منظر دیگری ای که گاهاً تصویری کاریکاتور گونه، وارونه و یا کج و معوج از آنان ارائه می دهد. برای این کار بر تصویر ذهنی یا self-image  زنان کرد از خودشان متمرکز گردیدم. یکی دیگر از اهدافی که در این کتاب دنبال می کنم فتح بابی در فیلد جامعه شناسی زنان کرد می باشد که بر سوژه محور بودن و عاملیت محور بودن زنان کرد تاکید دارد و از مدل غالب زن کرد به مثابه قربانی صرف خشونت علیه زنان، تا حدودی فاصله دارد. هم چنین آغازیدن جریانی که به طور عام فمینیسم غربی یا به عبارت دقیق تر فمینیسم سفید و به طور خاص فمینیسم داخلی کشور را در سطح بازنمایی ها و تعمیم ها و هم چنین تقلیل هایشان از زنان و جریانات فمینیستی چه به طوز ضمنی و چه به طور آشکار و عریان به چالش بکشد و دیگری ها و به حاشیه رانده شده ها را به تدریج به متن بیاورد و صدایی به تکثر و پلورالیسم موجود بدهد.

کردپرس- نظر اساتید راهنما و سایر اساتید در خصوص انتخاب زنان کُرد برای پایان نامه و سیر و نتیجه پایان نامه چه بوده است؟

شهریاری- به دلیل جدید بودن این رویکرد نسبت به زنان کرد و تازگی داشتن این پژوهش مقاومت هایی از طرف عده ای اساتید صورت گرفته و هم چنین شایان ذکر است که عده ای دیگر از اساتید نیز کاملاً مشوق من در این پژوهش بودند.

کردپرس- وضعیت زنان کُرد در محل زندگی شما چه تأثیری بر کتاب داشته است؟

شهریاری- می توانم به شما بگویم که خانواده ی من و تبع من نیز تقریباً هر 3 یا 4 سال یک بار محل زندگی مان بنا به شرایط تغییر می کرده است و محل زندگی ام دائماً در حال تغییر بوده است و همین تجارب زیسته ی من در شهرهای مختلف، باعث شکل گیری نوعی سیالت ذهنی راجع به زنان کرد گردیده است.

کردپرس- چرا از رویکرد ضد شرقشناسانه در تحلیل زنان کُرد استفاده کرده اید؟ یعنی نگاه غربی ها به زنان شرق را زیر سوال برده اید؟

شهریاری- رویکرد پسا استعماری یا ضد شرق شناسانه اساساً نوع نگاه غرب به شرق را به چالش می کشد. دوگانه های فروتر- متعالی، ابژه-سوژه، مقهور ساختار- عامل و.... در این دیدگاه معیارزدایی می گردند.  به طور تخصصی تر  در مباحث و دیدگاه های فمینیستی نیز شاهد نگاه ابژه محورانه به زنان شرقی و جهان سومی هستیم. فمینیسم غالب یا همان فمینیسم غربی زنان شرقی را منفعل، قربانی خشونت، بی سواد و..... ترسیم می کند و در واقع بازنمایی های آنان از زنان شرقی بازنمایی ای مبتنی بر فروتر قلمداد کردن این زنان در مقابل زن غربی است و به عبارتی می توان گفت بازنمایی ای تقلیل گرایانه است. بنده در این کتاب این نگاه فمینیستی را به انحاء مختلف به چالش کشیده ام و نگاهی منتقدانه به آن داشته ام چرا که تصاویر ذهنی زنان کرد از خود به مثابه زنانی شرقی بسیار متفاوت از این دیدگاه بوده و تکثر تصاویر زنان از خود چنین بازنمایی تقلیل گرایانه ای را به طور ضمنی به چالش می کشد.

کردپرس- یعنی شما معتقدید که وضعیت زنان در مناطق کردنشین ایران یا سایر مناطق متفاوت است؟

شهریاری- بنده خیلی اعتقادی به جواب بلی- خیر ندارم. اما در مورد این سوال شما می توانم بگویم که تا حدود زیادی به خاص بودگی وضعیت زنان کرد و نتیجتاً خاص بودگی زنان کرد معتقد هستم. پروبلماتیک وضعیت زنان، مرز نمی شناسد. در واقع این جا دقیقاً آن جایی است که می توان از فمینیسم شباهت صحبت به میان آورد. پروبلماتیکی که مخرج مشترک وضعیت تمامی جامعه زنان است. اما در مورد زنان کرد و به طور مشخص تر زنان کرد سنی  که کتاب بنده بدان می پردازد، اقلیت بودگی به معنای مفهومی کلمه در سه سطح زن بودن به مثابه اقلیت جنسی، کرد بودن به مثابه اقلیت قومی و نهایتاً سنی بودن به مثابه اقلیت مذهبی قابل بحث می باشد و دقیقاً معنای این خاص بودگی برمی گردد به تلفیق سه جانبه ی این سه سطح از اقلیت بودگی.

به عبارتی در موقعیت ها و وضعیت های مختلف، دیگری ها در نوسان اند. در موقعیتی دیگری زن کرد سنی، مرد و در موقعیتی دیگر غیرکرد(در فضای غالب کنونی فارس) و در موقعیتی دیگر شیعه می باشد.

کردپرس- فمینیسم و نظریات فمنیستی چه نقشی در نگارش این کتاب داشته اند؟

شهریاری- این کتاب به موضوع زنان اختصاص یافته است و مسلماً نقش نظریات فمینیستی غیرقابل انکار است. اما نکته ای که حائز اهمیت است این است با نگاهی منتقدانه به نظریات فمینیستی شباهت محور پرداخته ام و تاکید بیشتر من در بخش نظریات فمینیستی، نظریات فمینیستی تفاوت محور بوده است. یعنی نظریاتی که علاوه بر پروبلماتیک زن بودن به سطوح و جنبه های دیگر به حاشیه رانده شدگی را مورد ملاحظه قرار داده اند. مانند فمینیسم سیاه.

کردپرس- کتابی مشابه کتاب شما که با نگاهی پسا استعماری و گفتمانی به مسئله زنان کُرد نگاه کند وجود داشته؟

شهریاری- با این رویکرد چنین اتفاقی نیفتاده و بیشتر تألیفاتی که تاکنون در مورد زنان کرد صورت گرفته در حوزه ی خشونت علیه زنان بوده است.

کردپرس- چه انتقاد هایی بر کتاب شما وارد شده و پاسخ شما به این انتقاد ها چه بوده است؟

شهریاری- به دلیل این که هنوز مراسم های رونمایی از این کتاب که قرار است در چند شهر کردنشین و هم چنین در شهر تهران برگزار گردد، به دلیل برخی مشکلات فضای مناسب و هماهنگی ها و ..... برگزار نگردیده و قرار است در هفته های آینده صورت پذیرد، هنوز انعکاسی از اظهار نظر مخاطبان و منتقدان نگرفته ام.

کردپرس- از وقتی که در اختیار ما گذاشتید متشکرم                    

شهریاری- بنده نیز از شما متشکرم

 

گفتگو و تنظیم: حسین معروف پور
منبع:
خبرگزاری کردپرس


طبقه بندی: زانیاری، ئه‌ده‌بیات، شێعر، تاریخ، دین، جوغرافی، وێنه،
برچسب ها: هورامان هه‌ورامان‌هانه‌به‌رچه‌م-کتابخانه‌ هورامان؛یانه‌وکتێبووهه‌ورامانی-هه‌ورامان-هۆرامان-اورامان-اورامانات-دزآور(زاوه‌ر)-لهون-نوسود-هورامان تخت ژاورود-پاوه-نودشه(نۆتشه)زرده-پریان-رێژاو(ریجاب)-کندوله-ته‌وێڵه(طویله)-بیاره-ساور-نودیجه-حلبچه(هه‌له‌بجه)-خۆرماڵ مریوان-سروآباد-کرمانشاه-کردستان-دالانی-ایلام-کامیاران-روانسر-جوانرود-چهارقلعه‌عبدالملکی(زاغمرز-زینوند-حسین‌آباد-امیرآباد هورامی های شمال ایران)-عکس-شبک(شه‌به‌ک)-سنجار- کاکه‌یی-یارسان-ساور-نودیجه-زازا-زازاکی)-قلعه قروه-چورژی-هانه‌به‌رچه‌م-هۆمایون محه‌مه‌دنژاد، وه‌سیه‌ت په‌ی مه‌زهه‌ری، سه‌فه‌ره‌کێ گالیوێری، کتاب «زنان کُرد» توسط بانوی پاوه ای منتشرشد، سهیلا شهریاری،
دنبالک ها: خبرگزاری کردپرس،
[ پنجشنبه 11 تیر 1394 ] [ 01:57 ب.ظ ] [ همایون محمدنژاد ]
درباره وبلاگ

کتابخانه‌هورامان؛یانه‌وکتێبووهه‌ورامانی

ئه‌ژناسنای کتێبه‌کا؛نویسه‌را؛زانایا؛ژیرلاو؛پاڵپشتا زوان و ئه‌دبیات و فه‌رهه‌نگوو هه‌ورامانی

نویسه‌ر:هومایون محه‌مه‌دنژاد

ئیمه‌یل:sina.mohamad@ymail.com

چه‌مه‌راو سه‌ردا‌نه‌کێتانمێ په‌ی ئادره‌سوو:

په‌لیانۆ هه‌ورامان هانه‌به‌رچه‌م

http://haneberchem.mihanblog.com/

مدیروبلاگ :همایون محمدنژاد
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب

هه‌ورامان هانه‌به‌رچه‌م

کتابخانه‌هورامان؛یانه‌وکتێبووهه‌ورامانی

قه‌ڵه‌موو هه‌ورامانی





Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت




شاه انبیاء

ئه کره م حه‌سنزاده(سه‌ریاس)

دانشجویان کرد دانشگاه زنجان

تکاب توریست

ابزار و قالب وبلاگبیست تولزكد تاریخ قمری ، شمسی و میلادی به همراه مناسبت تماس با ما>